Klasifikasi bentuk Rangka Suspensi Belakang Kereta Biasa

- 2021-08-12-

Sistem penggantungan tidak bebas

Ciri struktur sistem suspensi Bukan bebas ialah kedua-dua roda disambungkan oleh rangka kamiran, dan roda digantung di bawah rangka atau badan bersama-sama dengan gandar melalui sistem suspensi elastik. Sistem suspensi bebas mempunyai struktur mudah, kos rendah, kekuatan tinggi, penyelenggaraan mudah, kedudukan roda hadapan memandu mengubah kelebihan kecil, tetapi kerana keselesaan dan kestabilan pengendaliannya adalah lemah, pada dasarnya tidak lagi digunakan dalam kereta moden, jenis iniRangka Suspensi Belakang Keretadigunakan dalam trak dan bas.

Sistem penggantungan bebas

Suspensi bebas ialah tempat roda pada setiap sisi digantung secara berasingan di bawah rangka atau badan oleh sistem suspensi elastik. Kelebihannya ialah: ringan, mengurangkan kesan badan, dan meningkatkan lekatan tanah roda; Spring lembut dengan kekakuan kecil boleh meningkatkan keselesaan kereta. Kedudukan enjin boleh dikurangkan, pusat graviti kenderaan juga dikurangkan, untuk meningkatkan kestabilan kenderaan; Roda kiri dan kanan melompat sahaja, tidak koheren, boleh mengurangkan badan kecondongan dan getaran. Walau bagaimanapun, sistem penggantungan bebas mempunyai kelebihan struktur kompleks, kos tinggi dan penyelenggaraan yang menyusahkan. Kereta moden kebanyakannya menggunakan sistem penggantungan bebas, mengikut bentuk struktur yang berbeza, sistem penggantungan bebas boleh dibahagikan kepada jenis lengan melintang, jenis lengan membujur, jenis berbilang pautan dan jenis lilin.

Sistem suspensi lengan melintang

Sistem suspensi wishbone merujuk kepada sistem suspensi bebas yang roda berayun dalam satah melintang kereta. Mengikut bilangan wishbone, ia dibahagikan kepada double wishbone dan single wishbone suspension system. Crossarm tunggal mempunyai kelebihan struktur ringkas, pusat gulungan tinggi dan rintangan gulung yang kuat. Tetapi seperti sekarang dengan peningkatan kelajuan kereta, pusat gulungan yang terlalu tinggi akan menyebabkan perubahan besar pada padang roda apabila roda dipukul, dan haus tayar akan menjadi lebih teruk. Selain itu, pemindahan daya menegak roda kiri dan kanan terlalu besar apabila membelok secara mendadak, membawa kepada peningkatan kecenderungan roda belakang, mengurangkan kekakuan sisi roda belakang, dan mengakibatkan keadaan serius goncangan ekor berkelajuan tinggi.

Sistem suspensi bebas wisharm tunggal digunakan secara meluas dalam sistem suspensi belakang, tetapi ia jarang digunakan kerana ia tidak dapat memenuhi keperluan pemanduan berkelajuan tinggi.

Sistem penggantungan bebas lengan dua mengikut sama ada lengan atas dan bawah adalah sama panjang, dan dibahagikan kepada dua lengan yang sama panjang dan sistem suspensi lengan dua yang tidak sama panjang. Sistem suspensi double wishbone yang sama panjang boleh mengekalkan Sudut kingpin tetap apabila roda melompat ke atas dan ke bawah, tetapi padang roda sangat berbeza (serupa dengan tulang hajat tunggal), menyebabkan kehausan tayar yang serius, kini jarang digunakan. Untuk sistem suspensi double wishbone panjang yang tidak sama, selagi pemilihan yang sesuai, pengoptimuman panjang tulang hajat atas dan bawah, dan melalui susun atur yang munasabah, anda boleh membuat perubahan jarak roda dan kedudukan roda hadapan berada dalam julat yang boleh diterima. had, untuk memastikan kestabilan pemanduan kenderaan yang baik. Sistem Suspensi silang berganda yang tidak sama panjang telah digunakan secara meluas dalam sistem Suspensi hadapan dan Belakang kereta, sesetengah kereta sport dan roda Belakang Kereta juga menggunakan jenis ini.Rangka Suspensi Belakang Kereta.

Sistem penggantungan berbilang pautan

Sistem suspensi berbilang pautan ialah sistem suspensi yang terdiri daripada 3-5 bar digabungkan untuk mengawal kedudukan roda. Jenis berbilang pautan boleh menjadikan roda berayun di sekitar paksi membujur kereta menjadi dua paksi Sudut tetap, adalah kompromi antara lengan melintang dan lengan membujur, dengan sewajarnya memilih paksi lengan hayun dan paksi membujur kereta termasuk Sudut yang dibentuk oleh paksi boleh memperoleh kelebihan sistem suspensi lengan melintang dan lengan membujur kepada tahap yang berbeza-beza, dan boleh memenuhi keperluan prestasi perkhidmatan yang berbeza. Kelebihan utama sistem suspensi berbilang pautan ialah terdapat sedikit perubahan pada jarak roda dan abah-abah hadapan apabila roda melantun, tidak kira sama ada kereta dalam keadaan pacuan atau brek boleh dijalankan mengikut niat pemandu untuk mengemudi. lancar, kelemahannya ialah kereta pada kelajuan tinggi apabila fenomena ayunan gandar.

Sistem suspensi lengan membujur

Sistem penggantungan bebas lengan membujur merujuk kepada roda dalam satah membujur struktur sistem gantungan ayunan kenderaan, dan dibahagikan kepada lengan membujur tunggal dan lengan membujur dua bentuk. Sistem suspensi lengan longitudinal tunggal apabila roda melompat ke atas dan ke bawah akan menyebabkan Sudut belakang kingpin menghasilkan perubahan yang besar, jadi stereng sistem suspensi lengan longitudinal tunggal tidak digunakan. Kedua-dua lengan sistem suspensi dua lengan biasanya sama panjang, membentuk struktur empat bar selari supaya Sudut belakang kingpin kekal sama semasa roda melompat ke atas dan ke bawah. macam niRangka Suspensi Belakang Keretakebanyakannya digunakan pada stereng.

Sistem penggantungan lilin

Struktur sistem gantungan lilin menampilkan roda yang bergerak ke atas dan ke bawah paksi gembong, yang dipasang tegar pada bingkai. Kelebihan sistem suspensi lilin ialah apabila sistem suspensi berubah bentuk, Sudut kedudukan kingpin tidak akan berubah, hanya jarak roda dan jarak roda berubah sedikit, jadi ia amat berfaedah untuk kawalan stereng stim stabil dan pemanduan stabil . Tetapi sistem penggantungan jenis lilin mempunyai kelemahan yang besar: iaitu, daya sisi semasa kereta berjalan akan ditanggung oleh lengan kingpin di kingpin, mengakibatkan peningkatan rintangan geseran antara lengan dan kingpin, haus juga lebih serius. Jenis iniRangka Suspensi Belakang Keretakini tidak banyak digunakan.